fbpx

Wat is een youngtimer?

Een woord dat je steeds vaker hoort en dat klopt. Inmiddels is ongeveer 21% van het Nederlandse wagenpark Youngtimer. Dat is dus 1 op de 5 auto’s of wel 1,8 miljoen stuks.

Maar wat is een Youngtimer nou eigenlijk? Een Youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder die, als deze wordt gereden door een bijvoorbeeld een zzp’er en/of freelancer, een erg aantrekkelijke regeling heeft. De Belastingdienst biedt ondernemers namelijk de mogelijkheid om gebruik te maken van de zogeheten Youngtimer-regeling. Iets minder sexy gezegd heet dit bij de Belastingdienst gewoon ‘Auto ouder dan 15 jaar regeling’. Dit houdt in dat je voor een vast percentage de auto zowel privé als zakelijk kan rijden (bijtellen). Alhoewel deze 35% de hoogste bijtellingscategorie is, is het wel de meest voordelige. Je betaalt namelijk 35 procent van de dagwaarde en niet zoals bij nieuwe of jong gebruikte auto’s over de catalogusprijs.

Voorbeeld

Je rijdt een nieuwe (of jong gebruikte) BMW 7-serie van € 100.000. De bijtelling van dit kantoorpand op wielen is dan ongeveer € 1.000 netto per maand maar als de BMW 7-serie 15 jaar oud is, kost deze auto nog maar € 10.000 (dagwaarde) en betaal je nog maar € 100 per maand…

Toelichting:

  • Een Nieuwe BMW 7-serie: € 100.000 x 25% bijtelling = € 25.000 x 52% (Inkomstenbelastingtarief) = € 13.000 per jaar (€ 1.083 per maand). Bij een tarief van 42% (IB) is dit € 875 per maand.
  • Een 15 Jaar oude BMW 7-serie € 10.000 x 35% = € 3500 x 52% (IB-tarief) = € 1.820 per jaar (€ 151 per maand). Bij een tarief van 42% is dit € 122,50 per maand.

Nu snappen we dat een BMW 7-serie misschien wat ruig is qua voorbeeld maar leg em eens naast een nieuwe Volkswagen Golf (cataloguswaarde € 25.000) dan kost je dit al gauw € 250 per maand. Kortom; je rijdt een voormalige ‘high executive’ bolide voor de HELFT van de prijs van een nieuwe Volkswagen Golf…

Zijn er dan wat haken en ogen? Ja, maar gelukkig kan je deze incalculeren en valt het allemaal reuze mee. Zo zal bijvoorbeeld het onderhoud wat hoger zijn dan bij een nieuwe auto, is de wegenbelasting wat duurder en houdt een oudere auto net wat meer van een slokje brandstof per gereden kilometer. Maar zelfs deze kosten zal je met een glimlach betalen. Waarom? 1. Je hebt alle voordelen van een luxe, grote zakelijke auto en 2. Alle kosten mag je aftrekken van je winst. Dit wil dus zeggen dat reparatie, wegenbelasting, benzine, parkeergeld, de wasstraat en alles wat maar auto gerelateerd is aftrekbaar is. Iedere auto gerelateerde euro brengt dus het bedrag waarover je belasting betaalt naar beneden. Aan de andere kant tel je het beetje bijtelling op bij je winst en BAM; de fiscus betaalt dus behoorlijk mee aan jouw heilige koe. Leuker kunnen ze het dus wel maken…


De BTW-correctie

Toch is de catalogusprijs van je Youngtimer niet helemaal onbelangrijk. Wanneer je namelijk BTW-plichtig bent, vraag je de BTW op autokosten terug. Aan de andere kant moet je het privégebruik voor de BTW dus compenseren. Dit doe je als volgt. Eerst moet je nagaan of je Youngtimer een zogenoemde ‘marge-auto’ is. Een marge-auto is gedurende zijn levensduur tenminste eenmaal in het bezit geweest van een particulier (in Europa). Sindsdien wordt hij BTW-vrij doorverkocht. Als er dus GEEN BTW staat op de aankoopfactuur, dan heb je te maken met een marge-auto. Overigens zijn Youngtimers vrijwel altijd marge-auto’s.


Werkelijk gebruik

Voor marge-auto’s die zakelijk maar ook privé gebruikt worden, moet je ieder jaar 1,5% van de cataloguswaarde opnemen als BTW voor het privégebruik in de laatste aangifte van het jaar. Stel dat de Youngtimer uit ons voorbeeld 100.000 euro kostte dan tel je jaarlijks voor het privégebruik 1500 euro op bij de af te dragen BTW. Je hebt overigens ook de mogelijkheid om deze BTW-correctie te berekenen naar werkelijk privégebruik. Voor de BTW telt woon-werkverkeer ook als privégebruik. In sommige gevallen kan dat voordeliger uitpakken. Maar goed, daarover geven ze inhoudelijk meer prijs op de site van de Belastingdienst zelf. Daarnaast geven ze ook meer informatie over hoe je de BTW-correctie berekent in het zeldzame geval dat er nog WEL BTW op je Youngtimer zit.

nl_NL