Hierbij biedt All Time Classics aan; een werkelijk prachtige Svenska Aeroplan Aktie Bolaget (ofwel SAAB) 900 Turbo 16 cabriolet.
In opdracht van een klant/zeer goede vriend helpen wij de SAAB te verkopen. Nou ja helpen, een SAAB verkoopt zichzelf maar moet nog wel met een liefhebber gematched worden. Aldus onze taak die wij met veel plezier uitvoeren.
SAAB? Ja precies, dat andere merk uit Zweden. Toen ik een jaartje of 12 was vroeg ik aan m’n moeder wat haar lievelingsauto was en ze zei meteen; een SAAB 900 Cabrio. Ik kende dit ‘voorwerp’ wel maar hij zat niet startklaar in m’n hoofd. Ik was er eigenlijk meer mee bezig waarom m’n ma nou juist met deze auto op de proppen kwam…
Afgelopen zaterdag was het voor mij de eerste keer dat ik echt even tijd doorbracht met dit toch wel vreemde vehikel. De opdracht was vrij simpel; poetsen, detailen, fotograferen en helpen te verkopen. Als auto-sommelier neem je voor een dergelijk speciaaltje dan ook echt wel even de tijd maar daarvoor moest ik wel even m’n conservatieve automindset in het dashboardkastje gooien. Ook al waren we dan met z’n drietjes, je bent zo maar een paar uur zoet een auto ‘fotosjoet’ klaar te maken, dus hoe langer ik met de 900 bezig was des te meer ik snapte wat nou die hele SAAB-mythe is inclusief de keuze van m’n ma dit als favo auto te benoemen.
SAAB is namelijk helemaal geen merk voor een autoliefhebber. Het is ook geen merk dat in je top of mind komt als je 5, 10 of 20 automerken moet opnoemen en het is ook geen merk dat z’n best deed de massa te bereiken. Mijn conclusie is dan ook dat het een merk is voor de earlyadopter-inovater-mensen die dat woord vervolgens ook hebben uitgevonden. Het is een merk voor de mensen die beroepen hebben waar jij en ik van denken; is dat daadwerkelijk een beroep of moet dit nog worden uitgevonden? Het type dat in dergelijke SAAB’s rondreden waren de architecten die toen iets maakte waar je nu pas van denkt; wow, dit is prachtig. Dit merk is een beetje hoe we nu kijken naar kunstenaars waar we, toen ze nog leefde, niets van begrepen. Dit is ook het merk die een doelgroep bereikte dat geen enkel ander automerk kon bereiken. SAAB is namelijk geen satisfyer of keek wat de vraag was, nee ze creëerde de vraag zelf. Voel je het niet? Ga dan maar naar die gekke Duitsers, flamboyante Italianen, degelijke Japanners of oversize’de Amerikanen. Ben je sophisticated en leef je in een andere wereld dan de rest, dan ben je meer dan welkom om te vliegen met dit ultra veilige object.
Pas nu het merk failliet is, ik qualitytime heb gehad met deze Zweedse en er eens goed m’n huiswerk voor heb gedaan begin ik em te snappen; dit is anders, dit is de ‘think different’ van Apple. Ik snap dan ook eindelijk de keuze van moeders, ze heeft namelijk helemaal niets met auto’s maar wel iets met dingen die net iets anders zijn dan de rest.
Helaas is Svenska Aeroplan Aktie Bolaget niet meer. De voormalig vliegtuigbouwer, die door financiële tegenvallers en te dure ontwikkelingskosten, samenwerkingen aan moest gaan met o.a. Lancia en General Motors deed het merk de das om. Alles waar het Zweedse merk voor stond moest zowat overboord. Het is een beetje alsof je Banksy zou vragen of ie alsjeblieft z’n kunst binnen wil gaan maken en het daar dan ook te houden. Termen als massa productie, makkelijke ontwerpen, een simpele visie en kostenbesparing waren een absolute no go voor dit merk waardoor het doek viel. Stiekem vind ik het zonde maar ieder begin heeft ook een eind, zo ook met dit merk. Soms is het misschien wel goed, zodat we het wellicht ooit meer gaan waarderen dan toen het er was en vinden we SAAB wellicht dan ook echt BAAS.
Maar goed, ik dwaal weer af in m’n autoisme. Wil je een stukje geschiedenis kopen? Een future classic bezitten? Of simpelweg geen auto maar een a-way-of-a-different-life te hebben? Sla dan je slag! Deze SAAB 900 Turbo 16 valve staat namelijk te koop.
Deze ‘Aero’ uitvoering is wellicht een van de meest begeerde versies en kwam in 1993 (mag nog de milieuzones in) de SAAB-Valmet fabriek te Finland uitrollen. Het onderhoud werd de laatste jaren keurig uitgevoerd bij Van Leenen SAAB in Delft (facturen aanwezig), de kap is nog geen jaar oud (augustus 2020 bij HAME te Rotterdam) en het buitengewoon mooie Nardi-stuur is klaar voor nog vele kilometers aan Genieten met kapitale letter G. Uiteraard is het originele stuur en andere accessoires ook aanwezig (zie foto’s).
Daarnaast heeft de Turbo de laatste jaren altijd binnen gestaan en zijn er, dit jaar nog, de volgende zaken aangepakt:
(Sport)luchtfilter
Olie ververst
Remblokken voor
Handremkabel
Remslang voor
Interieurfilter
Koelvloeistof ververst
Koplampreflector
Opties:
Airconditioning
Elektrisch verstelbare buitenspiegels
CD
Radio
USB
Extra
Lichtmetalen velgen
ABS
Centrale vergrendeling
Zin een stukje autogeschiedenis te kopen? Een future classic te bezitten? Of simpelweg geen auto maar a-way-of-a-different-life te hebben? Dan is dit de auto die je zoekt.
Neem dan contact op met de eigenaar Jaimy. Hij kan je alle ins en outs van deze Zweedse parel vertellen. Zijn nummer is 06-25012651